Becoming a Teacher is never easy...



" Alaa..susah2 sok, amik je KPLI, jadik cikgu sudey.."

Selalu jer aku dengar ayat tuh...especially drpd graduan2 yg tak tau hala tuju nak ke mana, atau pon yg dah berputus asa carik keja yg seswai ngan bidang diorang...

hmmm...jadi cikgu sebagai pilihan terakhir??? agak menyedihkan tapi tu la hakikatnya...ramai yang merasakan jadik cikgu nih senang..pegi pagi balik tengah hari..keja tak banyak, banyak cuti... bla bla bla...

Personally, i never thought becoming a good teacher is easy..
Fuhh!!! dah 2 kali jadik guru ganti cabarannya tak pernah kurang, malah makin hebat. Dengan perangai budak2 yg makin 'kurang asam' berbanding dulu, masalah attitude dan adab serta exposure yg mengancam memang susah!!! It could be that i'm not taking all the pedagogilah n byk lagi subjek edu tu yang menyebabkan rasa susah..mgkin salah satu faktor..tapi kalu observe betul2 pon xsemua guru minat mengajar..ada yg setakat pegi makan gaji jer... sorry again but its the reality...


First week

  • got to catch up with the latest lesson taught..study ringkasan yg xpaham habuk pon...tanya budak yg lagilah xpeduli apa yg diorang blaja...
  • need to find out the ability n skill empowered by those students before finding the best method of teaching to apply..
  • need to cope with such a noisy surrounding...masuk je kelas perangai masing2 macam beruk dalam zoo..lari sana, lari sini, tendang sana, sepak sini,,warrrgggh rasa nak jerit jer...dan akhirnya memang aku menjerit.. DIAM!!!!!.. malangnya hanya senyap seminit dan bising semula.
  • need to face wif lots of nonsense question such as " teacher, teacher nih garang tak??", "teacher saya malasla nak buat keja nih..xyah buat boleh?", "teacher, saya buat dalam buku lain boley.?.saya xbawak bukula.."...OMG what kinda quest is that???!!!
  • need other skills as i need to teach Seni + Music + PK as well...totally lost!
at first i got into the first ranking class, i'm soo disappointed with the attitude...they never respect their teacher at all... buat bising tak hingat, tak endah arahan cikgu plus kuar masuk kelas sesuka ati je. Ada plak yg buat free concert..nyanyi lagu e-toyol kuat2...hish ikut hati aku penampor jugak budak2 xreti bhs nih!

2nd day
i had had enough!!! kali nih mesti tunjuk taring..biar kejam sket memandangkan nasihat lemah lembut diorang tak dengar... bg yg terjerit2 melalak, jalan sana sini 2-3 das cubitan yg kejam diberi...plus kena berdiri kat depan kelas... masuk jer kelas budak pandai satu ceramah panjang lebar disediakan..sebelum tuh seperti biasa 2-3 das pukulan pembaris panjang singgah kat buntut beberapa org student yg xmakan saman.. "You'all jgn ingat u all pandai i nak sangat mengajar kelas nih..pandai kalau tak tau hormat cikgu buat hapa!!! Saya lg rela mengajar budak bodo drp ngajar budak pandai tapi kurg ajar!!! xkebuluq saya nak masuk kelas nih kalu awak sume buat perangai mcm nih lagi!!!!... huhuhu...dgn muka penuh emo..satu kelas pon diam..senyap sunyi dgr bunyik cengkerik jer...ha br korang tau sapa teacher Muni..huhu!

masuk pulak kelas paling tak pandai..pada hari keempat... betul2 menguji kesabaran... dah la posa time tuh, birthday aku pulak ada la mangkuk 3 ekor nih buat perangai degil tahap cipan!!! isk rasanya cipan pon tak camtuh! Thp kesabaran makin menurun, marah makin meningkat..makin lama makin kecik jer aku tgk bdk2 tuh... Last2 terpaksa bertindak kejam mengheret sorang budak kuar drp kelas..so that yg lg 2 org pengikut dia kuar...memang time tuh aku dah xde belas kasihan lagik...siap cubit perut sorang2...jemur diorang berdiri kat dpn ofis ngadap kantin sampai balik..siap tambah lagi "kamu nih nak jadik apa???nak melawan cakap saya..kamu dah rasa diri baguih sangat??? dok kat situ..saya benci tengok muka kamu.. Kamu kan muka xmalu..ha tayang muka kamu tuh kat sume orang!!!" ... "Bang!!!" pintu ditutup sekuat hati...geram btoi aku hari tuh..hehe
kalu ad yg rakam for sure aku kna ngadap Muhyiddin Yassin sebab kes guru dera murid..isk2

dahla...experience minggu pertama..
bila2 cite plak minggu kedua.. Tak senang kan nak jadik cikgu???




4 comments:

oja said...

uit.. ko jd cikgu ka? amboih.. garangnya cikgu muni nih.. nasib baik aku xdilahirkan tuk menjadi cikgu.. takut xdpt control marah dgn budak2.. taula budak2 la ni.. xmcm zaman kita dulu..

cikdietitian said...

cikgu kakmuni yg bergaye..hehe.

ur fren said...

salam cik muni...
amboi...garangnyer...
cuba la gune psycho skett...
dak2 skang xbp ngn ngn dera2 cmtu....

Anonymous said...

Kalau garang gila mcm ni..ckp pulak ikt sdap mulut je..lg arr student x respect ckgu..hmmm

Design by Blogger Templates