Anda apa yang anda makan??

Hmm…ayat penyata yg selalu di dengar dan dilihat dimana-mana… atau bahasa omputihnye

“you are what you eat!”

Apa maksud ayat nih sebenarnya?

Adakah maksudnye camni

kalu ko makan donut, donutlah ko..

kalu ko makan nasik goreng pattaya, nasi goreng pattayalah ko..


Atau macam nih

Kalu ko makan western omputihla ko..

kalu ko makan nasik plak orang asialah ko…








Atau macam nih

Kalu ko makan ikan jer, kucing kot ko nih, kalu ko asyik makan sayur jer lembu ngan kambing kot ko..




Sume jawapan kat atas tuh tak salah..sume betul. Cuma susunan ayatnya agak humor atau kurang sesuai. Apa-apa pun memang betul makanan melambangkan sosio budaya dan kehidupan seseorang. Tapi, dalam konteks diet dan kesihatan “Anda apa yang anda makan” bermaksud:

Status kesihatan diri anda tuh melambangkan gaya atau corak dan tabiat pemakanan anda.

Contohnya macam nilah:

Seorang pesakit diabetes (kencing manis) melambangkan tabiat pemakanan yang tinggi karbohidrat dan lazimnya mengalami masalah berat badan.

Seorang pesakit jantung pulak menggambarkan seorang yang mengambil lemak dan kolesterol secara berlebihan dan kurang pengambilan fiber dalam makanan.

Cukuplah dua contoh diberikan yang saya rasa banyak membantu pembaca memahami konsep “ Anda apa yang anda makan.”

Sejauh mana kebenarannya:

Sabda Rasulullah S.A.W :

"Perut manusia itu tempat segala penyakit, manakala pencegahan itu pokok dari segala pengubatan." (Riwayat ad-Dailami)

Dalam surah Al-A’raf : 31, Allah berfirman:

“ Hai anak Adam, pakailah pakaianmu yang indah di setiap (memasuki) mesjid, makan dan minumlah, dan janganlah berlebih-lebihan. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang berlebih-lebihan.”

Sabda Rasulullah S.A.W :

“Tidak ada bejana yang di isi manusia yang lebih buruk dari pada perutnya. Cukuplah engkau makan untuk menegakan tulang punggung mu. Jika tidak bisa maka isilah perutmu 1/3 untuk makanan, 1/3 untuk minum dan 1/3 lagi untuk nafas (udara).” HR At-Tirmizi

(betulkan kalu saya salah)


Ha!!! Terbukti kan makanan tuh penting untuk kesihatan...

Jadi, kesimpulannya...

Mulai hari ini rancang pemakanan anda..jangan main sumbat jer atau tak makan langsung..makan pun kena ada strategi dan perancangan.

Mulai hari ini, jadilah lebih berdisiplin dan teratur dengan waktu makan anda. Di samping menjamin kesihatan diri, penyakit pun dapat dihindari dan yang paling best pahala pun dapat bila makan ikut sunnah dan suruhanNya..betul tak??

Bagaimana merancang diet dan pemakanan anda akan saya kongsi bersama nanti.

Jumpa lagi dan selamat beramal!

-Miss Moonie-


4 comments:

Jepah said...

tgh tggu diet planning n therapeutic diet ni... hahaha...

Moonie said...

sabar..sabar..
target group ialah org awam...hehe
bukan dak diet jer...

SoLaHaRitH said...

pehtu kena makan ape je?...badan naik juga..

Moonie said...

sabar sol sabar...
plan your diet..
next entry yer..in progress
bz antar resume..hihi

Design by Blogger Templates